Szabó Dezső

SZABÓ DEZSŐ: TORNÁDÓ ÉS EXPEDÍCIÓ

Hosszabb ideje foglalkozom a fotó képzőművészeti alkalmazásának lehetőségeivel, illetve az e két terület között húzódó határvonalak elmosásával. Az elmúlt néhány évben létrejött sorozatok, mint a Terepgyakorlat (1998), Black Box (1999), Helyszín (2000), Forgószél (2001) és Expedíció (2001), olyan nagyméretű nagyításokból állnak, amelyek makett beállításokról, pontosabban, modellezett látványokról készültek.
Ezek a képek olyan látványokat ábrázolnak, amelyek mindenkinek ismerősek a National Geographic Channel típusú tudományos-ismeretterjesztő csatornákról vagy egyéb tömegmédiumokból.
A felvételek Leica formátumú filmre készülnek. Az erős nagyítástól a kép alacsony felbontásúvá, szemcséssé válik, elmosódottságával egyfajta (pszeudo) festői hatást keltve. Ehhez a festői hatáshoz hozzájárul a beállítás megkomponáltsága. Mindezek ellenére a látvány erősen realisztikusnak tűnik, mintha a valóságos helyszínen amatőr géppel készült képet nagyítanánk szokatlanul nagy méretre. Ezek a munkák érintik a technikai kép(ek) analóg/digitális filozófiai problémáját. Ezért képeim nemcsak a festői és/vagy dokumentarista hatás érdekében ilyen szemcsézettek. Szándékom, hogy bemutassam, a fotóemulzió nem csak egy kép-hordozó felület, hanem maga a kép is, annak szerves része. A fotó használata (szemben a digitális képpel) pedig megfelel a makett-építésnek, mint analóg szimulációs módszernek.

Szabó Dezső, 2001.

A képek a Vintage Galéria jóvoltából láthatóak.

Szabó Dezső: EXPEDÍCIÓ VIII/I, 2001.Szabó Dezső: EXPEDÍCIÓ VIII/II, 2001.Szabó Dezső: EXPEDÍCIÓ VIII/III, 2001.Szabó Dezső: EXPEDÍCIÓ VIII/IV, 2001.Szabó Dezső: EXPEDÍCIÓ VIII/V, 2001.Szabó Dezső: EXPEDÍCIÓ VIII/VI, 2001.Szabó Dezső: EXPEDÍCIÓ VIII/VII, 200.Szabó Dezső: EXPEDÍCIÓ VIII/VIII, 2001.Szabó Dezső: FORGÓSZÉL VI/I, 2001.Szabó Dezső: FORGÓSZÉL VI/II, 2001.Szabó Dezső: FORGÓSZÉL VI/III, 2001.Szabó Dezső: FORGÓSZÉL VI/IV, 2001.Szabó Dezső: FORGÓSZÉL VI/V, 2001.Szabó Dezső: FORGÓSZÉL VI/VI, 2001.