SIMONYI BALÁZS: PLÁZANEMZEDÉK
Több évig fotóztam lakótelepi fiatalokat, próbáltam közelebb kerülni világukhoz, tevékenységeihez. Életmódjuk feltérképezése közben megkerülhetetlenül eljutottam a „fogyasztói kultúra templomaiba”, a pénzköltés és időtöltés modern szakrális tereibe, a plázákba. Manapság a sokszínű szórakozást, „ellevést", kapcsolatteremtést, vágyakat, efemer élvezeteket és kielégülést kínáló plázák, városi bevásárlóközpontok jelentik sok fiatal második otthonát individuális és közösségi értelemben egyaránt. A pláza az ígéret földje, a csillogás, a divat, a szórakozás központi helye: kulturális-erkölcsi igazodási pont és multifunkcionális találkozócentrum. Korunk kurrens jelenségei a plázák bűvöletében élő, a világba - egyfajta trendi attitűdből - belefásult, közönyös, csellengő-lézengő fiatalok. A mai tizenévesek egy kész helyzetbe születtek bele, nekik evidencia, hogy van pláza, hogy lehet (és szinte elvárt dolog) plázázni. Generációjukat, amit körbevesz, ápol és eltakar a plázák illuzórikus művilága, plázanemzedéknek is nevezik szakszóval. 50 mm-es objektívvel elkészített képsorozatom ennek a - szubjektív módon általam érzékelt és megfogalmazott - tespedt, spleenes, tengő-lengő plázaéletmódnak a vizuális lenyomata.
Simonyi Balázs, 2010.
///
BALÁZS SIMONYI: HOME 2.0
The shopping mall generation. The plaza kids.
I took pictures of young people living in districts of block of flats for years. I tried to get closer to their world, activities, and pursuits. While mapping and capturing their ways of life, I inevitably visited the “temples of consumer culture,” the modern sacred spaces of spending money and killing time: the malls. Today these metropolitan malls offer various forms of entertainment, a place to hang out and to build connections, opportunities for satisfying one’s desires and for finding pleasure and ephemeral gratifications. It is the second home for many young people, both individually and communally. The mall is the Promised Land; it is the central place of glitter, fashion, and entertainment. It serves as a cultural and moral point of reference and a multi-functional center for meeting with others. Enchanted by the mall culture, the blase and loitering youth, gone weary of the world due to a fad or some kind of fashionable attitude, is a contemporary phenomenon. Teenagers were born into a ready made situation; for them, the existence of the mall is evident. They are referred to as the shopping mall generation that is surrounded, pampered and catered to by this delusional artificial world. My photo series made by a 50mm lens is the visual imprint of the lethargic and jaded mall lifestyle primarily characterized by a sense of hanging around – as subjectively perceived and conceived by me.
Az alkotó elérhetősége / Artist's contact information: